Powoli kurs programowania w Javie uzupełnia się treściami co mnie bardzo cieszy! Systematycznie realizowany plan naprawdę daje dużo satysfakcji! 😊
Poprzedni wpis przybliżał nam instrukcje sterujące, dzisiaj robimy krok w bok, poznamy podstawy dotyczące tablic, zapraszam!

01. Tablice

Tablica jest strukturą danych, która przechowuje w sekwencyjnej kolejności, określoną liczbę elementów. To taka sucha definicja prawda? 😉 Lepiej sobie to wszystko wyobrazić na konkretnych przykładach!

Okej, ale tak w prostych słowach o co tutaj chodzi? Załóżmy że potrzebujesz przechować 10 liczb, zamiast tworzyć pojedyncze zmienne do których przypiszesz liczby, możesz utworzyć jedną tablicę która będzie przechowywać wszystkie interesujące Cię wartości 😊

Można sobie to wyobrazić w ten sposób:

Tablicę w Javie możemy zadeklarować w ten sposób:

int[] array

Jednak sama deklaracja to za mało, tablicę musimy jeszcze stworzyć, pamiętając o tym że tablica ma określony rozmiar. W naszym przypadku będzie wyglądać to w ten sposób:

int[] array = new int[10];

Powyższa linijka spowoduje utworzenie pustej tablicy która będzie mogła przechować dziesięć liczb całkowitych.Jeśli znamy wszystkie elementy które chcemy przechować w tablicy możemy ją uzupełnić wartościami podczas deklaracji:

int[] array = {12,24,9,66,0,191,78,32,12,97};

Ważną sprawą jest to w jaki sposób odwołujemy się do konkretnych elementów tablicy. Tutaj warto zapamiętać że w programowaniu  liczymy od zera ( nie zawsze! ale prawie zawsze 😉 ). Elementy w naszej tablicy są na takich pozycjach:

Zwróć uwagę że elementy zaczynają się od indeksu 0 a kończą na indeksie 9! Do poszczególnych elementów tablicy możemy odwoływać się w ten sposób:

int[] array = {12,24,9,66,0,191,78,32,12,97};
System.out.println(array[0]);
System.out.println(array[4]);
System.out.println(array[9]);

W ten sam sposób możemy przypisać wartość do konkretnego indeksu w tablicy:

int[] array = new int[10];
array[0] = 12;
array[1] = 24;

Jeśli jednak spróbujemy odwołać się do elementu który znajduje się poza zasięgiem (ostatni indeks ma wartość 9!):

array[10] = 88;

Dostaniemy błąd, ArrayIndexOutOfBoundsException.

02. Tablice wielowymiarowe

Tablice które omówiliśmy do tej pory, były tablicami jednowymiarowymi, jednak nic nie stoi na przeszkodzie aby utworzyć tablice wielowymiarowe, które tak naprawdę są tablicami tablic 😊

Stwórzmy sobie tablicę dwuwymiarową:

int[][] array = new int[5][5];

W powyższym przykładzie widzimy deklarację oraz utworzenie pustej tablicy dwuwymiarowej o rozmiarze 5 na 5. Taką tablicę możemy wyobrazić tak:

A teraz uzupełnijmy sobie wybrane indeksy naszej tablicy:

int[][] array = new int[5][5];
array[0][2] = 23;
array[1][0] = 18;
array[2][3] = 6;

Nasza tablica w tym momencie wygląda tak:

Pamiętaj że nic nie stoi na przeszkodzie aby stworzyć tablicę o większej liczbie wymiarów 😊 trzy wymiarowe czy nawet czterowymiarowe tablicę są czasem spotykane, większa liczba wymiarów może sprawiać już nieco kłopoty 😉